Saturday, August 28, 2010

'Tazkirah' di surau: Teo mohon maaf

Ahli parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang mencetuskan kontroversi apabila lawatannya ke Surau Al-Huda Kajang pada Ahad lalu dilaporkan oleh Utusan Malaysia sebagai 'tazkirah' di surau, hari ini memohon maaf.

Katanya, beliau menyesal kerana lawatan ikhlasnya itu telah menimbulkan perasaan keresahan antara umat Islam negara ini dan lebih malang lagi apabila ada pihak-pihak tertentu mengeksploitasikannya untuk kepentingan 
politik mereka.

“Saya juga akan memajukan penjelasan dan permohonan maaf kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al-Haj, Sultan Selangor Darul Ehsan mengenai perkara ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut ahli parlimen dari DAP itu, pada Ahad, 22hb Ogos, selaku wakil rakyat kawasan itu beliau telah mengunjungi surau al-Huda dengan tujuan menghulurkan bantuan kewangan sumbangan kerajaan negeri Selangor bagi memperbaiki pagar surau dan juga sumbangan berbuka puasa bersama ahli jawatankuasa dan jemaah surau.

“Oleh kerana saya telah dijemput untuk memberi sepatah dua kata, saya dengan secara ikhlas memberikan sedikit penjelasan mengenai program pendidikan kerajaan negeri yang memanfaatkan rakyat Selangor.,” katanya.


Ikhlas dan murni

Teo menegaskan lawatannya itu adalah “secara ikhlas dan murni serta tidak berniat politik” dan “tidak bermotif untuk menyebabkan kesucian surau dan masjid dipersoalkan”.
Beliau yang kesal dengan tindakan pihak yang berkepentingan yang cuba mempolitikkan lawatannya itu berkata akan lebih berhati-hati pada masa depan.

“Saya menyambut baik pesanan, peringatan dan nasihat dari semua pihak mengenai perkara tersebut, dan akan dengan segala upaya, menjalankan tugas saya dengan lebih berhati-hati supaya tidak menimbulkan perasaan kurang senang dan perselisihan faham di kalangan umat Islam pada masa yang akan datang.

Semalam, pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa berkata Sultan Selangor dilaporkan amat murka dan dukacita terhadap laporan akhbar berhubung 'tazkirah' Teo di surau berkenaan.

Sehubungan itu, katanya Mais dititahkan bertindak tegas, termasuk mengambil alih surau itu dan menguruskan pentadbirannya dengan serta merta.

Mohamad Adzib juga berkata, surat amaran akan juga diberikan kepada Teo supaya mengambil perhatian terhadap perkara itu dan tidak mengulanginya lagi.

ADAKAH ORANG KAFIR TIDAK BOLEH JEJAK KAKI KE DALAM MASJID???

Kenapa puak-puak UMCO ni semuanya pemikiran yang singkat dan pendek..??? Adakah berdosa atau salah jika orang kafir masuk ke dalam masjid atau surau..??? Di Zaman Rasullullah ada juga seorang kafir masuk ke masjidNya dan kencing,tapi Nabi siap boleh beri nasihat lagi..Tambah pulak di Malaysia hanya seorang ADUN datang untuk sampaikan sumbangan ikhlas khas untuk surau dan anak-anak qaryah surau turut di politikan..Awat  la otak-otak UMCO ni singkat sangat..Cuba kita tengok President America Obama juga masuk ke masjid di Arab Saudi,tapi tak ada pulak fatwa yang dikeluarkan oleh Ulamak tersohor dunia..??? Pelik ye otak orang-orang UMCO ni..Kalau dah jenis suka buat fitnah,sampai bila-bila pun macam tu...UMCO ni takut dengan bayang-bayang mereka sendiri..Pasal dulu masa UBN merintah,tak ada pulak ADUN depa mai masuk surau beri sumbangan..Di Pulau Pinang YAB Lim guan Eng turun padang untuk berbuka puasa dengan rakyat..Makan sambil bersila,makan bawah khemah saja,bukan mcm UMCO makan kat hotel2,nak semua grand2..kasi habis duit rakyat..Apa jenis ni..Bila kerajaan pakatan rakyat beri bonus pada rakyat,UMCO kata cuba nak rasuah pulak...Apa jenis la otak UMCO ni...Yang Pasti sekrang rakyat selesa dengan kerjaan berjiwa rakyat,bukan kerajaan yang habiskan duit rakyat...Boleh blah la UMCO......

Umno tentang Majlis Fatwa

Tindakan Umno mengapi-apikan isu bukan Islam memasuki Masjid dilihat menentang keputusan muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Beliau mengulas laporan muka depan Utusan, mempolitikkan kunjungan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching ke Surau Al-Huda di Kajang Ahad lalu.

Muzakarah Kali Ke-90 jawatankuasa tersebut yang bersidang pada 1 Mac 2010 lalu telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Walaubagaimanapun, mengikut keputusan itu, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.

"Nyatalah histeria Umno dan konco-konconya itu memalukan umat Islam dengan tindakan mereka yang bukan-bukan sehingga perkara yang diputuskan halal pun diharamkan oleh mereka," kata Mahfuz.

Keharusan tersebut juga sebagai cara menunjukkan keindahan Islam kepada bukan Islam.

Umat Islam juga dibenarkan melakukan ibadah sembahyang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al-Khattab pernah melakukannya.

"Umat Islam janganlah mengizinkan diri mereka diperbodohkan oleh politik perkauman Umno," jelasnya.

Dalam pada itu Teo Nie Ching menjelaskan beliau hanya mahu menyampaikan sumbangannya bagi memperbaiki pagar seperti yang diminta oleh pihak pengurusan surau tersebut.

Mengenai tindakan memasuki ruang solat utama di surau itu, Teo berkata, beliau hanya memenuhi jemputan.

"Pada hari tersebut mereka menjemput saya masuk.

"Saya tidak dinasihatkan oleh (pengurusan) surau untuk memakai tudung. Saya (pun pada mulanya) tidak menyangka saya boleh masuk surau itu," jelasnya.

Merdeka: Rakyat perlu azam kerajaan baru

Menjelang sambutan Hari Kemerdekaan negara 31 Ogos ini, rakyat disarankan supaya menanam semangat baru dan keazaman dalam jiwa untuk memastikan negara mempunyai kerajaan baru pada pilihan raya umum ke-13 yang akan datang.
Demikian dinyatakan oleh Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar (gambar)ketika mengulas ulang tahun Hari Kemerdekaan negara ke-53, Selasa ini.
Menurut beliau lagi, rakyat harus menyedari tempoh had pemerintahan dan kuasa yang ada pada Barisan Nasional (BN) sudah sampai ke penghujungnya.
Kata beliau lagi, dengan adanya pemerintahan baru ini, maka kebimbangan rakyat dalam pelbagai masalah yang sekian lama menjadi persoalan akan berakhir.
"BN tidak mampu untuk mengurus hal ekonomi rakyat dengan baik. Isu saman ekor belum selesai, datang pula isu air dan tanah.
"Pakatan Rakyat (PR) cadangkan pendapatan setiap rakyat adalah RM4 ribu, menghapuskan cukai dan membanteras penyelewengan yang berterusan di bawah pemerintahan BN," katanya.
Tambahnya lagi, walaupun saranan itu hanyalah sebagai cadangan tetapi ia menampakkan idea yang membina dari kepimpinan PR jika dibandingkan dengan BN.
Beliau juga berkata oleh kerana itu, rakyat tidak lagi harus berdiam diri atas cadangan yang telah dibuat oleh PR baru-baru ini.
"Sebagai bukti Kerajaan Negeri Kedah telah pun menurunkan harga cukai tanah di Kedah. Syarikat Air Darul Aman (SADA) dikorporatkan dan bukan diswastakan. Rakyat mendapat bekalan air bersih tanpa bebanan harga yang mahal.
"Dalam situasi ekonomi rakyat yang tidak menentu ini pelbagai sekatan dikenakan oleh Kerajaan Pusat. Slogan mereka rakyat didahulukan hanya mendahulukan rakyat dalam bebanan bagi merealisasikan hasrat dan pencapaian kerajaan diutamakan," tambahnya lagi.

 Raya: Kedah belanja RM3 juta untuk kakitangan

 Kerajaan Negeri Kedah turut menghargai kakitangan awam negeri dengan membelanjakan sebanyak RM3 juta sebagai bayaran khas menjelang Aidilfitri tahun ini.
Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, bayaran sebanyak RM500 setiap orang itu diberikan kepada semua kakitangan sehingga kumpulan Gred 54.
Menurut beliau lagi, semua kakitangan akan menerima bayaran tersebut dalam tempoh seminggu sebelum hari raya.
"Dengan sumbangan ini, ia dapat menampung keperluan keluarga dan menceriakan lagi sambutan Aidilfitri tahun ini.
"Walaupun  sumber kewangan kerajaan negeri adalah terhad, berkat daripada tindakan kerajaan negeri melaksanakan penjimatan dalam pentadbiran, maka hasil tersebut dapat dikongsi bersama sebagai satu penghargaan kepada semua kakitangan," katanya.
Beliau yang juga merupakan Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah berkata, apa yang diberikan oleh kerajaan negeri kali ini adalah kadar yang termampu.
Azizan berkata demikian selepas menyampaikan sumbangan Aidilfitri kepada guru Al-Quran dan bidang kampung di Kampung Teroi, Yan.
Sebelum ini, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah mengumumkan pemberian wang khas sebanyak RM400 sempena Aidilfitri kepada 3,577 kakitangan awamnya.
Ia kemudiannya diikuti oleh Kerajaan Pusat yang mengumumkan pemberian sebanyak RM500 manakala Selangor, Pahang, Terengganu dan Melaka juga tidak ketinggalan dalam pemberian wang tersebut menjelang Aidilfitri yang akan datang.

Umno terus beri tekanan untuk Taib Undur segera

Pasti Islam Se-Malaysia (PAS) melihat bahawa Umno kini terdesak untuk
menyingkirkan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud selepas
kekalahan yang memalukan BN di Sibu baru-baru ini.

Tekanan yang diberikan ini sama seperti usaha yang dilakukan Umno
ketika mahu menjatuhkan Mahathir dan Pak Lah yang ketika zaman
kejatuhan mereka kedua-duanya dituduh sebagai punca Kekalahan BN dalam
pilihanraya Umum 1999 dan 2008.

Tekanan ini begitu jelas kerana sebaik sahaja presiden Parti Pesaka
Bumiputera Bersatu (PBB) mengumumkan kesediaanya untuk berundur,
setiausaha agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dengan
pantas membuat sindiran kepadanya dengan mengatakan;

“Mungkin dia sedar bahawa rakyat di Sarawak inginkan perubahaan. Bagi
kami, Sarawak tetap dalam tangan sama ada dia (Abdul Taib) memimpin
atau orang lain yang memimpin,”

Pergolakan dalaman BN ini begitu menekan rakyat Sarawak kerana negeri
berkenaan adalah satu-satunya negeri yang belum ada cawangan Umno
berikutan masyarakat Melayu disana bersatu dibawah parti PBB.

Kewujudan parti PBB membukti bahawa Umno bukanlah satu-satunya parti
Melayu. Keadaan ini mencabar Umno yang kini sedang mencari negeri baru
untuk membina kubu terakhirnya.

PAS melihat, kejatuhan Taib Mahmud akan menjadi perintis kepada
pembubaran PBB sama seperti USNO yang lenyap selepas Umno tiba di
Sabah.Umno kini bercita-cita untuk menjadikan negeri itu sebagai
destinasi terbarunya berikutan trend sokongan rakyat kepada BN di
Borneo yang masih lagi memberikan ruang untuk Umno-BN bernafas.

Di Semenanjung Malaysia, telah banyak kubu-kubu BN yang ditawan
Pakatan dan bakinya kini sedang bertungkus lumus mempertahankan
kemenangan tipis mereka.

PAS yakin, keghairahan Umno yang kini sedang bercita-cita menjadi
parti paling dominon dalam BN sedang diperhatikan oleh rakan-rakan
komponennya yang begitu kecewa dengan sikap pemimpin Umno yang kini
semakin angkuh selepas mereka menguasai majoriti besar kerusi Parlimen
BN pada pilihanraya umum yang lalu.

PAS menasihatkan agar parti-parti komponen BN memikirkan kerelevenan
untuk mereka bersama Umno yang kini seolah-olah dilihat sedang menjadi
"Maharaja dalam BN". Pas menyeru supaya parti komponen BN dipersilakan
untuk menyertai Pakatan Rakyat untuk kita membentuk satu kehidupan
baru.
Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

Imigresen Tidak Amanah, SPRM Tiada Kuasa, Menteri Dalam Negeri Letak Jawatan Segera

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mahu pihak Kerajaan mempertingkatkan
Intergriti dan Kuasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dalam
langkah memerangi rasuah dinegara ini. Laporan Berita Harian pada hari
ini mengenai aktiviti rasuah dan penyalahgunaan kuasa kalangan
penguatkuasa Imigresen di Pulau Ketam adalah antara contoh kelemahan
sistem pentadbiran negara.


Kebanjiran warganegara asing tanpa izin yang dilaporkan melebihi
melebihi 2.1 juta orang merupakan ancaman besar pada negara. Tetapi
amat malang kerana kehadiran mereka turut didalangi oleh penguatkuasa
Imigresen yang sepatutnya mengawal kemasukan warganegara asing ke
negara ini.


PAS amat kecewa dengan laporan ini dan mahu Menteri Dalam Negeri dan
Pengarah Imigresen mengambil tanggungjawab meletakan jawatan dan
penguatkuasa yang.tidak amanah ini dipecat segera.


PAS yakin bahawa rakyat masih belum melupakan insiden 20 tahanan warga
Afghanistan yang melarikan diri dari Depoh Tahanan Imigresen Lapangan
Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada awal bulan ini dan kes
16 lagi tahanan yang berjaya melepas diri di depoh yang sama awal
tahun ini.


Kelemahan urustadbir Imigresen menjejaskan kredibiliti keselamatan
negara. PAS mahu rombak besar dibuat dalam organisasi Imigresen dan
mahu SPRM membuat siasatan penuh kepada agensi ini dan beberapa agensi
penguatkuasaan lain.


PAS juga mahu kenyataan bekas Ketua Pengarah Biro Pencegahan
Rasuah-BPR (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia-SPRM), Datuk
Shafee Yahaya yang mengatakan terdapatnya orang-orang politik dalam
pentadbiran Kerajaan yang menjadi punca dan mengetuai aktiviti rasuah
dan penyalahgunaan kuasa selama ini disiasat.


SPRM seharus menjadi sebuah badan yang bebas dan berani bertindak
kepada mereka yang melanggar amanah rakyat termasuklah kalangan wakil
rakyat dan Menteri. Kerajaan perlu serius untuk meningkatkan keupayaan
SPRM dengan menambahkan kuasanya, meningkatkan jumlah anggota
penyiasat serta membekalkan peralatan logistik yang sewajarnya.


PAS yakin, begitu banyak amalan rasuah yang berleluasa dalam agensi
Kerajaan kerana setiap tahun Laporan Audit Negara pasti akan
membentangkan kecurangan-kecurangan yang sukar diterima rakyat. Oleh
itu setiap Kementerian dan Jabatan Penguatkuasaan perlu melantik satu
jawatankuasa khas membanteras rasuah bagi membantu menyalurkan
maklumat kepada SPRM serta meningkatkan intergriti jabatan mereka.

PAS menasihatkan agar para penjawat awam meningkatkan intergriti
mereka dan menunaikan amanah rakyat dengan sebaiknya. Tidak semua
penjawat awam mengamalkan rasuah tetapi kerana nila setitik, rosak
susu sebelangga. PAS yakin, amalan rasuah dan kecurangan intergriti
ini akan dapat dihapuskan jika pemimpin yang menguruskan kerajaan ini
terdiri dari orang-orang yang amanah kerana ikan yang busuk hanya
bermula dari kepalanya.
Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat.

Siapa kata Hudud tidak boleh dilaksanakan atau tidak sesuai?

"Assalamualaikum,,..
Jom bicara pasal hudud lagi.Kali ini mari kita kembali  mengimpau sejarah sesuai kedudukan kita di ambang merdeka dan sesuai juga keinginan untuk merdeka di bawah naungan alquran.Sejarah yang hendak diimbau ialah sejarah seorang yang hebat pernah dilahirkan dalam masyarakat melayu ia itu sejarah arwah Prof Ahmad Ibrahim, seorang yang telah berjaya meletakkan bangsanya di tempat yang begitu tinggi dengan buah fikiran yang bernas dan bijak dalam menyediakan penyelesaian terhadap permasalah utama kepada ugama Islam dan umatnya.

Takaful adalah buah fikiran Prof Ahmad yang sekarang ini sedang "diselewengkan" kerana ketiadaan idea baru yang menyerupai idea awal prof Ahmad.Tetapi sedarkah kita Prof Ahmad turut menjumpai kaedah yang boleh menyelesaikan permasalahan perlaksanaan hudud dengan diizinkan oleh perlembangaan negara yang awalnya dirangka dan dibuat oleh kafir British.Prof Ahmad telah mengajukan cadangan untuk melaksanakan hudud kepada pemerintah tetapi tiada tindakbalas dari kerajaan yang ketika itu didominasikan oleh orang Islam.Apakah cadangan itu? Hari ini cadangan ini langsung tidak disentuh atau dibancangkan di mana mana sedangkan cadangan ini adalah satu cadangan yang mudah dan sesuai dengan kehendak perlembagaan negara. 
Kata prof Ahmad untuk melaksanakan hudud, perlembangaan negara hanya perlu diubah dengan memasukkan peruntukkan bahawa semua undang undang yang dikuatkuasakan di Malaysia mestilah tidak BERTENTANGAN DENGAN ISLAM.Lihatlah cadangan yang semudah ABC pada ketika orang ISLAM sedang mendominsikan kerajaan serta pada bila bila masa boleh mengubah perlembangan menurut peraturan perlembagaan yang sedia ada.
Kini, perkembangan kepada polimik  hudud mengembalikan kita kepada fasal penafian bilamana ada dakwaan yang mengadakan ianya tidak sesuai yang melibatkan Nik Nazmi, pengarah komunikasi PKR serta penulis difahamkan prof Agus Yusof turut sama memberi pandangannya.Penulis tidak tahu apakah pandangan Prof Agus, tetapi kelihatannya ianya mengaitkan kedudukan majmuk negara, yang menunjukkan polimik hudud kembali kepada fasal penafian.Fasal penafian hudud telah membangkitkan kedudukan majmuk negara, membangkitkan kemunduran umat Islam dan telah mengatakan hudud itu adalah rekaan PAS tetapi tidak seorangpun pakar penafian ini sejak dulu sehingga sekarang membangkitkan cadangan prof Ahmad.

Hakikatnya, kalau cadangan prof Ahmad diterima sudah tentu negara sudahpun ada peruntukan hudud, qisas dan takzil negara.Sudah tentu hudud sedang dilaksanakan sekarang dan sudah tentu gejala buang bayi, gejala dadah serta lain lain gejala termasuk pemakan rasuah bukanlah satu masalah umat yang besar.Cadangan prof Ahmad ini bukanlah satu yang sukar untuk dilaksanakan sebenarnya (pada ketika cadangan ini dibuat). Ini adalah kerana ketika itu mahkamah syariah dan undnag undang syariah serta peguam syarie sudahpun ada.Cuma bezanya, namanya undang undang syariah tetapi undang undnag yang dibuat untuk kesalahan qisas dan hudud adalah ciptaan manusia bukan undang undang yang ditetapkan oleh alquran.

Oleh itu, seandainya cadangan prof Ahmad diterima, apa yang perlu perundangan syariah negara lakukan ialah membuang semua peruntukan yang dibuat manusia dan menggantikannya dengan peruntukan yang ditetapkan oleh al quran bagi setiap kesalahan hudud dan qisas sementara bagi kesalahan kesalahan yang selain itu, undang undang takzil yang ada boleh diteruskan dengan penambahbaikan dilakukan dari masa ke semasa.
Di sinilah terletaknya kepintaran  dan ketelitian prof Ahmad dalam memberikan cadangannya.Dengan meletakkan peruntukan semua undang undang mesti tidak bertentangan dengan undang undang Islam, maka undang undang berkaitan kesalahan hudud dan qisas seperti mencuri dan merompak tidak lagi tertakluk kepada hukuman mahkamah sivil dan sekaligus membolehkan semua orang Islam dibicarakan di mahkamah syariah bagi kesemua kesalahan jenayah yang dilakukan.Kerana peruntukan   semua undang undang mesti tidak bertentangan dengan undang undang Islam membolehkan Islam memerintah dan kalau cadangan prof Ahmad diterima oleh kerajaan yang didominasikan oleh orang Islam maka sudah tentu Islam sedang dimartabatkan di negara kita.Kita mungkin boleh lihat bagaimana kes liwat DSAI (1 & 2) dibicarakan di mahkamah syariah.
Namun faktanya, orang Islam yang mendominasikan kerajaan ketika itu ialah orang Islam yang secular yang menjadikan Mustafa Kamal Artartuk sebagai idola mereka.Kerana itu cadangan prof Ahmad tidak didengari mereka semacam mereka ini cuma ada satu telinga sahaja tetapi ada dua lidah apabila mengiktiraf prof Ahmad Ibrahim sebagai seorang anak melayu yang pintar dan sentiasa berusaha mencari penyelesaian terhadap setiap permasalahan umat dan bangsanya.
Hari ini juga apabila PAS begitu komited untuk melihat hudud dan undang undang Islam ditegakkan di bumi Malaysia, berbagai bagai tohmahan dilemparkan termasuk berpakat dengan puak kafir dan sekular walaupun ada suara yang sengaja dikuatkan meminta PAS bersatu dengan UMNO yang telah jelas dan terbukti sekular.Malah kerana sekularnya UMNO, orang melayu Islam Malaysia terlepas untuk menikmati hasil kepintaran seorang anak bangsanya.
PAS juga diperlekehkan kerana kerjasama ini sehingga dituduh menggadaikan prinsip perjuangan semata mata untuk bergabung dengan DAP dan mengalah dengan PKR yang sekular.Sambil itu dihulurkan tangan UMNO kepada PAS  sedangkan tangan ini jauh lebih sekular dari PKR dan DAP.
Neraga Islam yang dilanungkan oleh Karpal Singh yang nampak semakin nyanyuk dipergunakan kesempatannya untuk membuktikan PAS semakin tunduk kepada DAP, tetapi apabila ditanya apakah negara Islam yang dimaksudkan karpal itu, masing masing buat buat bodoh pulak. Apabila dilapurkan Nik Nazmi sebagai berkata hudud tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia maka bersoraklah puak puak ini mengatakan Nik NAzmi dan PKR adalah sekular, tetapi ketika KJ menyatakan UMNO tidak akan melaksanakan hudud tidak langsung kedengaran suara mereka.Alasannya mungkin boleh difahami, UMNO memang sekular tetapi yang sekular inilah juga yang mahu PAS bersatu dengannya.

Kembali kepada hudud, pasarana yang telah sedia ada di Malaysia sudah tersedia untuk melaksanakan jadi apa yang penting sekarang ini ialah mengubah perlembagaan seperti dicadangkan oleh Prof Ahmad Ibrahim atau mungkin dengan sedikit pengubahsuaian berdasar keadaan semasa,  bagi membolehkan hudud direalisasikan.Ini menjadi bukti jelas bahawa hudud boleh dilaksanakan di Malaysia malah sudah boleh dilaksanakan lama dulu kalau UMNO yang menerima amanah rakyat mahu melaksanakannya.Kenyataan bahawa hudud pula akan dikuatkuasa ke atas orang Islam sahaja secara mutlak sementara bagi orang bukan Islam diberi pilihan samada menerima atau menolak hudud,akan dengan sendirinya menjadi jawaban kepada dakwaan ianya tidak sesuai dilaksanakan terutama kerana kemajmukan negara( kalau ini dipersoalkan oleh prof Agus, inilah juga jawabannya)

DAP: Utusan, Umno politikkan 'tazkirah' Teo

DAP hari ini melahirkan rasa kesal dengan tindakan akhbar Utusan Malaysia dan Umno mempolitik lawatan dan sumbangan derma ahli parlimen Serdang, Teo Nie Ching di Surau Al-Huda, Kajang Sentral , Kajang pada Ahad lalu.
ean yong going to shah alam police station 050110 01Pengerusi DAP Selangor Ean Yong Hian Wah dalam satu kenyataan membidas tindakan pihak berkenaan yang disifatkannya sebagai tidak bertanggungjawab serta cuba merosakan keharmonian masyarakat berbilang kaum negara ini.

“Beliau melawat ke surau tersebut dengan hati yang penuh ikhlas sempena bulan Ramandan yang suci. Sebagai seorang wakil rakyat yang bertanggungjawab, beliau perlu membantu semua lapisan masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama,” katanya. 

Malangnya, menurut exco Selangor itu, niat ikhlas ahli parlimen muda berkenaan telah dipermainkan dan dijadikan sebagai satu isu politik dan perkauman dengan niat jahat.

Sehubungan itu, Ean Yong menggesa Majlis Agama Islam Selangor (Mais) supaya membuat siasatan dengan lebih terperinci sebelum mengambil tindakan kepada mana-mana pihak.
NONEDalam reaksinya semalam, Mais mengumumkan bahawa pengurusan surau itu telah diambil-alih pihaknya dan surat amaran juga telah dikeluarkan kepada Teo.

“Saya juga berasa kesal atas tindakan Mais yang mengeluarkan amaran kepada Teo Nie Ching, ahli parlimen Serdang dan mengantung jawatankuasa Surau Al-Huda dengan serta-merta kerana Teo telah berucap di surau tersebut dua hari yang lalu.

“Saya dimaklumkan oleh Teo bahawa beliau telah memberi sumbangan sebanyak RM 1000 kepada jawatankuasa surau dan dijemput untuk menyampaikan sepatah dua kata.

Menurut Ean Yong sebagai tetamu, Teo akur dengan permintaan berkenaan dan hanya menerangkan maklumat tentang skim bantuan pinjaman pengajian tinggi yang boleh dimohon oleh anak-anak negeri Selangor.
NONE“Beliau tidak menyentuh apa-apa isu politik dalam ucapan ringkas beliau,” katanya.

Sementara itu,
Malaysiakini juga dihujani oleh panggilan telefon dan email oleh pembaca yang kurang senang dengan akhbar dan parti politik yang didakwa sengaja memainkan sentimen perkauman. Kata mereka, penggunaan perkataan 'tazkirah' bukan sahaja tidak tepat tetapi cuba menyemarakkan rasa marah orang Islam kepada bukan Islam.

Seorang daripada mereka - Azrul Abdullah, malah menyiarkan pautan yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim ) mengenai fatwa 'hukum pelancong bukan Islam memasuki masjid dan ruang solat utama di dalam masjid.'

Berikut petikan 
fatwa berkenaan:
“Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid.


Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.”
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno, petang semalam, mahu Majlis Agama Islam Selangor bertindak jika lawatan Teo dianggap sebagai bertentangan dengan peraturan, mencemar Islam dan sebagainya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails