Monday, December 12, 2011

Indonesia Beli 100 Kereta Kebal Tanpa Beri Komisyen....Malaysia????

Indonesia akan membeli 100 buah kereta kebal jenis Leopard dari Belanda pada harga hanya USD 280 juta. Pada mulanya mereka menganggarkan mereka hanya dapat beli 44 buah dengan harga USD 280 juta. Akan tetapi apabila mereka menghantar kumpulan khas untuk berunding terus tanpa orang tengah, tanpa broker mereka dapat membeli 100 buah dengan harga yang sama. Menarik sekali temubual di bawah apabila mereka mengatakan mereka boleh senang-senang untung atas angin USD 140 juta tetapi ianya adalah satu sikap durhaka kepada negara.


12 Desember 2011, Jakarta (TEMPO.CO)
KASAD: Indonesia Beli 100 Leopard Eks-Belanda  
Anggaran yang sudah disetujui parlemen untuk pembelian senjata selama tiga tahun ke depan Rp 14 triliun. Sebagian uang itu—US$ 280 juta (Rp 2,5 triliun) akan dibelikan seratus tank tempur (main battle tank) Leopard 2A6 buatan Jerman.
Tank kan macam-macam, ada Abrams dari Amerika, ada Leclerc dari Prancis, ada dari Rusia. Kenapa Angtan Darat memilih yang dari Jerman? 
Wakil Kasad Letjen Budiman: "Sebenarnya Leopard adalah tank terbaik di dunia, Abrams kalah. Saya pernah bawa Abrams waktu sekolah di Amerika. Leopard dari segi efisiensi bahan bakar, kelincahan manuver, ini terbaik.  
Budiman menjelaskan bahwa harga Leopard 2 yang baru amat mahal, "Kita tidak mampu membelinya." Indonesia lalu membeli tank Leopard 2A6 bekas milik Belanda. Mereka akan melepas 150 Leopard buatan tahun 2003 itu. "Tank ini tidak pernah dipakai perang, tidak pernah dipakai latihan besar-besaran. Itu dalam garasi yang sangat terpelihara.
Permintaan mereka: bersedia G to G (antar pemerintah, tanpa perantara)? Saya bilang ya. Bersedia tidak ada fee dan uang apa-apa? Saya bilang ya. Oke, kalau you bersedia, ini harga yang saya tawarkan." 
Jadi awalnya itu kami mengajukan anggaran untuk 44 unit dengan harga US$ 280 juta. Kami laporkan kepada pemerintah, dialokasikan. Ternyata, setelah tim ini kembali, kami dapat 100. Wah, kita kayak ketiban rejeki, bukan ketiban duren. Kenapa tidak? Ya kan enggak salah toh kami.  
Bisa bayangkan, kalau dengan US$ 280 juta saya bisa membeli tank yang jumlahnya dua kali lipat, berarti kan keuntungan US$ 140 juta, Rp 1,3 triliun.
Wah, saya beli apa saja bisa. Tapi kan saya jadinya durhaka. Enggak, enggak, enggak boleh begitu. Jadi ini betul betul bebas broker? Bebas sama sekali. Antar pemerintah. Kenapa Wakasad yang memimpin tim pembelian? 
Bukan saya tidak percaya orang lain, seperti Asisten Perencanaan dan Asisten Logistik. Ini karena kebijakannya bersifat sangat strategis. Sehingga harus wakasad yang memimpin. Saya yang menentukan kebijakan di belakang, supaya tidak terkontaminasi. 
Tapi sebenarnya semua itu ada hitungannya. Jadi begini, kami semua di Angkatan Darat sepakat, untuk membangun TNI itu tidak murah, karena dana negara juga tidak banyak. Kami sepakat, ketika kita sudah diberi pangkat, remunerasi (penambahan gaji), semua penyimpangan itu harus dihilangkan. Sekarang yang ada hanyalah pengabdian.
Tidak boleh lagi mengambil dari negara, karena negara sudah memberi. Untuk peralatan lain juga begitu? Artinya, seluruh kegiatan pengadaan alutista tanpa broker? Kita usahakan. 
Bagaimana dengan perawatannya? Kalau nanti kita butuh spare part, kan harus berhubungan dengan broker lagi? Nah, ini kebijakan saya juga. Niatkan, 30 persen belikan spare part. Tiga tahun, empat tahun, lima tahun, ndak mikir aku.
Sebenarnya sudah ada aturan kalau membeli barang, 30 persen sisakan untuk suku cadang. Tapi, selama ini belum dilakukan. Saya hanya mengembalikan aturan yang lama. Karena saya menganggap itu yang benar. 
Sekarang, kalau membeli barang harus sekalian sama pelurunya dan suku cadangnya. Jadi, anak-anak enggak boleh berpikir lagi, baru sekian bulan dipakai sudah rusak, enggak bisa diperbaiki. Pelatihan driver, gunner, pemimpin kendaraan, sampai teknik bertempur, manuver, dan montir. Itu masuk dalam perjanjian. 

Kak Ros... beg baru berapa harga pula?

Betapa bergemerlapan kilauan intan berlian cincin Rosmah yang bernilai RM24.4 juta hingga cerita mengenainya begitu sukar hendak dimalapkan.
Kini heboh pula mengenai koleksi beg tangan berjenama termasuk beberapa koleksi 'one of its kind in the world' yang menjadi milik suami Najib, Rosmah Mansor.
Kemewahan Rosmah berbelanja, pastinya dicemburui oleh Wanita Pertama Amerika Syarikat, Michelle Obama yang menadi isteri manusia paling berkuasa di atas muka bumi.
Antara jenama yang paling digemari Rosmah ialah daripada koleksi Birkin yang boleh mencecah hingga harga USD120,000 (kira-kira RM360,00). Malah ada beberapa daripada koleksi beliau merupakan 'hanya satu-satunya' yang terdapat di dunia!

Alahai, makcik-makcik di Felda, hangpa dapat apa dengan bermati-matian suami-isteri memberikan sokongan kepada parti Rosmah suami/isteri untuk terus kekal berkuasa.

Hermes Matte Crocodile Birkin Bag: $US120,000 (gambar kanan)
Dinamakan sempena nama seorang penyanyi dan penulis lirik Peranchis Jane Birkin, beg tangan yang ditunjukkan di sini, hanya dijual di rumah lelongan Doyle, di New York. Penutup beg selebar 30 sentimeter dihiasai 10 karat berlian putih manakala keseluruhan beg diperbuat dengan kulit buaya. Dan inilah satu-satunya beg yang terdapat di pasaran di seluruh dunia!
Dan kita tengoklah sendiri pelbagai beg tangan yang sentiasa berbeza ketika Rosmah menghadiri pelbagai majlis dan resepsi...
Rosmah menggayakan beg tangan Hermes Birkin Elephant Matte Crocodile yang ketika mula ditawarkan pada harga USD98,500 dan akhirnya mencecah lebih USD120K! Bergaya beb...
Kita perlu belajar bagaimana Rosmah mampu menabung sejak kecil untuk membeli cincin berlian RM24.4 juta dan pelbagai beg tangan yang jika dikumpul, mungkin mencecah jutaan Ringgit. Bijak Rosmah menabung...
Jom kita pakat-pakat kongsi di Facebook...

Usaha singkir bos Felda, demo esok

Terdapat usaha menyingkirkan Pengarah Besar Felda Datuk Zulkifli Wahab dengan mengarahkan beliau bercuti untuk melanjutkan pelajaran, dakwa Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK).
NGO yang lantang dan konsiten mengkitik pentadbiran Felda itu mendakwa, usaha secara halus itu ekoran apa yang digambarkan sebagai 'kemelut dalaman' agensi kerajaan itu.
NONE"Dia (surat) tak kata berhenti. Tetapi hantar surat suruh sambung belajar. Hendak belajar apa? Datuk Zul (Zulkifli ) sudah 54 tahun.
"Kalau orang faham, fahamlah (maksud sebenarnya)," kata pengerusi ANAK Mazlan Aliman (kiri) yang yakin dengan kesahihan berita yang diakwanya diperoleh daripada sumber dalaman.
Kelmarin, akhbar web PAS Harakahdailymelaporkan, Zulkifli diberikan arahan bercuti sembilan bulan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi memberi peluang beliau melanjutkan pelajaran.
Surat itu dilapor dikeluarkan selepas Najib menerima surat daripada Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad sebelum ini manakala arahannya pula akan berkuatkuasa daripada 25 November ini hingga Ogos tahun depan.
Mazlan juga mendakwa ia berpunca daripada perbezaan pandangan kedua-dua mereka, antaranya berhubung  penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke Bursa Malaysia apabila Zulkifli dikatakan tidak menyokong usaha Isa itu.
azlanSementara itu, ketika dihubungiMalaysiakini hari ini, Mazlan berkata pihaknya akan menganjurkan perhimpunan di ibu pejabat Felda di Kuala Lumpur awal petang esok bagi menyatakan bantahan mereka terhadap usaha mengingkirkan Zulkifli.
Mazlan yang juga pengerusi lajnah tanah dan pembangunan wilayah PAS berkata, mereka dijadual menyerahkankan memorandum sokongan terhadap Zulkifli kerana berpendapat tindakan itu tidak wajar.
"Walaupun dalam beberapa isu ANAK mengkritik kepimpinan Felda tetapi dalam hal kerja beliau bersikap profesional. Beliau sendiri bermula daripada bawah dan setia pada tugasnya," kata Mazlan.
Usaha Malaysiakini mendapatkan penjelasan Isa setakat ini masih belum berhasil.

Sunday, July 3, 2011

UMPRONO DAH GUNA ARTIS PULAK UNTUK TAKUTKAN RAKYAT....

Sastewan negara gesa para intelektual buat pendirian

Bersedia menghadapi kemungkinan ditangkap ketika hambatan terhadap penyokong BERSIH 2.0 semakin meningkat, Sasterwan Negara, Datuk A Samad Said menggesa para intelektual supaya berhenti menjadi 'carma' tetapi berani membuat pendirian terhadap kekejaman dan ketidakadilan.

NONEBeliau mencipta istilah 'carma' itu - singkatan kepada 'cari makan' - 
semasa pelancaran buku kartunis dan penulis satira politik, Zunar di ibunegara malam tadi.

Beliau yang mesra dengan panggilan Pak Samad berkata penulis jarang membuat pendirian dan kebanyakan mereka adalah 'carma'.

Tegasnya, sikap mereka yang tidak bersedia membuat pendirian tersebut mengakibatkan kejahatan berkembang dan merebak.

Pak Samad kemudiannya mensasarkan kritikannya terhadap editor media arus perdana yang memburuk-burukkan perhimpunan 9 Julai anjuran BERSIH 2.0 bagi menuntut pilihan raya yang bebas dan adil.

Bagi media arus perdana, katanya, BERSIH adalah kotor. 

NONEPak Samad berkata, beliau juga terkejut mengapa wartawan yang berpengalaman dan memenangi anugerah di sana-sini, boleh memburukkan BERSIH. 

Berucap kepada kira-kira 250 hadirin yang memenuhi auditorium Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor, Pak Samad berkata beliau tahu wartawan tersebut adalah dari kumpulan 'carma'.

Bagaimanapun, katanya, nasib baik masih ada sebilangan kecil penulis yang berani membuat pendirian kerana tahu Bersih adalah bersih.

NONEMajlis pelancaran buku Zunar itu - di mana Pak Samad dan ahli 
parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar diundang sebagai tetamu khas - diadakan beberapa jam selepas polis menahan enam pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) di bawah Ordinan Darurat.

Walaupun mereka yang hadir, termasuk bekas timbalan presiden PKR, Syed Husin Ali dan anggota exco kerajaan Selangor, Elizabeth Wong, tidak berpakaian kuning, tetapi ramai yang memakai ikat tangan kuning untuk menyatakan sokongan mereka kepada BERSIH 2.0.

Seorang lelaki Cina dilihat memakai baju-T BERSIH yang diharamkan di bawah kain putih. Dia hanya menunjukkan baju-T kuning itu ketika bergambar dengan Pak Samad dan Zunar.

NAMPAKNYA UMPRONO AMAT TAKUT DENGAN PERKATAAN "BERSIH"

Apa sudah jadi dengan BN ni..terlalu takut dengan bayang-bayang sendiri. Nampaknya UMprono ini dah guna artis pulak untuk takut-takutkan rakyat..Iklan di TV1, TV2 dan Tv3 suku dah mula gunakan artis-artis untuk larang rakyat keluar pada 9 Julai ini...Sekarang belum sampai 9 Julai Umprono yang dok melalak di jalanraya...Itu semua orang tak nampak ke??? Dah nama perhimpunan AMAN..maka akan amanlah masa itu...Kalau dah nama BERSIH..kita akan pastikan semua bersih...Jadi rupanya kerajaan BN ini tidak suka dengan BERSIH...Kalau warna kuning pun dah haram..maka warna kuning di Raja haram juga lah...Pakai baju kuning ada Perkataan " BERSIH" haram, yang Utusan Meloya tu ada nombor ekor hukum dia halal ke..??? Mana dia 40 ulama Umprono pergi??? Menteri Dalam negeri sudah boleh keluar fatwa ni...apa dah jadi ni....Rakyat Malaysia buka lah mata anda seluas-luasnya....

Saturday, November 20, 2010

Pengkisahan Memali imbau insiden 25 tahun

Sambutan jubli perak selama tiga hari bagi memperingati peristiwa Memali bermula hari ini.

NONEKetua penerangan Pemuda PAS Kedah, Nasir Zakaria. kemuncak program ini ialah apabila setiausaha PAS Kedah Senator Yusof Husin membaca satu pengkisahan mengenai peristiwa berdarah itu.

"Ini kerana beliau terlibat secara langsung dengan peristiwa terbabit," katanya sambil menambah pengkisahan itu akan berlangsung pada hari ketiga, iaitu Ahad ini.

Menurutnya, program itu akan berlangsung di Madrasah Islahiah Diniah - sekolah yang diasaskan oleh Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya.

Tiada permit polis

Nasir berkata pihaknya tidak memohon permit polis, kerana program tersebut dibuat di dalam kawasan sekolah dan berharap program itu berlangsung dengan aman tanpa kekecohan.


NONE"Sebelum ini kita buat (program) tidak pernah berlaku apa-apa kekecohan. Berlangsung dengan aman," katanya.
Namun katanya, pihak penganjur juga telah memaklumkan kepada polis berhubung penganjuran program berkenaan.
PAS menganggarkan kira-kira 50 ribu pengunjung dari seluruh negara akan menghadiri penganjuran "ala-ala karnival" dalam sambutan ulang tahun ke-25 memperingati peristiwa Memali.


Selain pengkisahan itu, pelbagai program juga disusun bermula hari ini yang dianjurkan Pemuda PAS Kedah dengan kerjasama Pemuda PAS di peringkat pusat.


NONE"Apa yang menarik dalam program ini adalah kita mahu mengimbau insiden yang berlaku 25 tahun lalu. Ada di kalangan generasi (yang berumur) 25 tahun, tidak mengetahui (sejarah) peristiwa ini.


"Kita mahu menyampaikan sejarah peristiwa Memali. Kita mahu peristiwa ini sentiasa segar dalam ingatan rakyat di negara ini," kata Nasir.


Tragedi Memali pada 1985 menyaksikan 14 orang terbunuh ketika bangkit menentang lebih 3,000 anggota polis yang cuba menahan Ibrahim Libya yang merupakan orang kuat PAS dan 35 pengikutnya di bawah Akta ISA 1960.
NONEMereka didakwa disyaki terlibat dalam kegiatan yang menggugat keselamatan negara.


Menurut kerajaan, semasa operasi tersebut, pihak polis telah diserang oleh pengikut-pengikut Ibrahim dengan bersenjatakan senjata api, parang, pedang dan buluh runcing.


Pihak polis telah menyeru mereka supaya meletakkan senjata dan menyerah diri secara aman tetapi didakwa tidak diendahkan dan demi mempertahankan diri dan mematahkan serangan tersebut, pihak polis mendakwa terpaksa menggunakan senjata api dan melepaskan tembakan.
Konvoi bermotosikal
NONEPeristiwa tersebut, turut mengorbankan empat anggota polis 23 anggota polis dan 14 orang awam mengalami kecederaan.


Menurut Nasir, lagi program sambutan memperingati peristiwa yang menyayat hati itu dibuat setiap tahun bagaimanapun kali ini dianggap istimewa kerana sempena genapnya 25 tahun peristiwa itu.


Nasir berkata, program selama tiga hari ini diisi dengan program antaranya, ijtimak guru dan pelajar pondok, konvoi Pemuda PAS, persembahan nasyid, tahlil perdana, klinik smart solat, pameran gambar tragedi berkenaan, pameran jabatan pendidikan negeri, dan ceramah perdana.
Selain itu, Nasir juga berkata pantomin mengisahkan rakyat Palestin akan juga dipentaskan bagi memberi kesedaran kepada rakyat mengenai kesengsaraan yang masih terus dihadapi oleh saudara Islam mereka di bumi Anbiya'.
memali 25 year anniversary, pas supporters"Konvoi bermotosikal dibuat oleh semua 15 kawasan seluruh Kedah menuju ke Memali dan saya difahamkan turut disertai oleh beberapa kawasan dari Perak.


"Ceramah pembukaan malam ini yang akan disempurnakan oleh Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Kita menjangkakan kira-kira 8,000 orang akan menghadirinya sekiranya cuaca mengizinkan," katanya ketika dihubungi pagi ini.

Tuesday, November 16, 2010

Pemilik Virgin Atlantic Bakal Jadi 'Pramugari' AirAsia

PETALING JAYA: Sebilangan penumpang AirAsia bertuah bakal dilayani oleh hartawan dan pemilik Virgin Atlantic, Richard Branson yang akan memakai sut lengkap pramugari syarikat penerbangan tambang murah itu.
Peluang yang mungkin datang hanya sekali itu berikutan pasukan Formula Satu (F1) Richard, Virgin Racing berada pada kedudukan di belakang pasukan F1 1Malaysia-Lotus yang diterajui Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Datuk Seri Tony Fernandes.
Dalam pada itu, Tony turut menyahut cabaran Richard akan ‘bekerja’ sebagai pramugari Virgin Atlantic sekiranya pasukan F1 1Malaysia-Lotus tewas dengan pasukan lawannya.
Kedua-dua tokoh korporat itu membuat cabaran sewaktu bermulanya musim F1 pada Mac lalu dan berakhir di Litar Yas Marina, Abu Dhabi pada Ahad.
1Malaysia-Lotus berada pada kedudukan ke-10 manakala Virgin Racing pada kedudukan terakhir dalam perlumbaan melibatkan 12 pasukan itu.
Tony sebelum ini berkata, uniform (pakaian pramugari AirAsia) dilihat begitu sesuai dengan Richard dan penumpang pasti akan gembira untuk menerima layanan daripadanya.
“Tetapi cabaran sebenarnya apabila mengenali Richard adalah menghalangnya daripada bertanya kepada penumpang kami ‘kopi, teh atau saya?” kata Tony.
Beliau menambah, Richard akan ‘ditugaskan’ untuk menjadi pramugari bagi penerbangan jarak jauh yang dikendalikan oleh AirAsia X.
“Kami mahu mengekalkannya dengan penerbangan jarak jauh berbanding penerbangan jarak dekat yang dikendalikan oleh AirAsia,” katanya lagi.
“Kami akan memohon untuk mendapatkan kebenaran daripada Jabatan Penerbangan Awam,” katanya.
Dalam pada itu, jurucakap AirAsia memberitahu mStar Online pada Selasa berkata, Richard bakal ‘menyertai’ sebagai pramugari syarikat penerbangan tambang murah tersebut pada Januari atau Februari tahun depan.
Katanya, berkemungkinan besar beliau (Richard) akan menyertai penerbangan AirAsia dari Kuala Lumpur ke London atau dari London ke Kuala Lumpur.
“Bagaimanapun, kami masih dalam perbincangan lebih terperinci sebelum membuat permohonan mengenainya kepada Jabatan Penerbangan Awam.
“Tony akan membuat pengumuman rasmi mengenai perkhabaran ini dalam waktu terdekat,” kata jurucakap itu.

Zaid: Husam desak Bernama tarik balik berita

KUALA LUMPUR, 16 Nov: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Husam Musa mendesak Bernama menarik balik berita berhubung PAS terbuka menerima sesiapa sahaja termasuk Datuk Zaid Ibrahim.
Berikut adalah kenyataan penuh Husam.
Saya merujuk kepada laporan Bernama bertajuk 'Husam: PAS terbuka terima sesiapa, termasuk Zaid'  dan akhbar lain yang menggunakan laporan yang sama.
Kebelakangan ini Bernama atas kapasitinya sebagai agensi berita rasmi negara telah membuat laporan "rasmi" untuk kegunaan media lain seolah-olah laporannya adalah betul dan rasmi sedangkan isinya adalah rekaan dan tidak benar.
Apa yang dilaporkan Bernama yang kononnya dipetik daripada kenyataan saya semalam adalah tidak benar dan direka-reka.
Saya amat kesal dengan laporan itu dan mendesak Bernama menarik balik "berita" yang dikeluarkan itu.

Perutusan Aidil Adha : Pesuruhjaya Pas Perak

Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada seluruh umat Islam, khususnya ahli dan penyokong PAS. Sukacita saya memberi peringatan bahawa hari raya bagi umat Islam, bukan sahaja makan minum dan berpakaian, tetapi lebih istimewa ia berkait dengan ibadah penting dan peristiwa besar kepada umat Islam. 


Kita baru sahaja berhari raya sempena ibadah puasa Ramadan yang besar hikmat dan fadilatnya, serta peristiwa Nuzul al-Quran dan perjuangan besar seperti Badar dan lain-lain yang memberi kemenangan kepada umat Islam.
Sekarang kita menyambut hari raya yang berkait dengan ibadah haji dan peristiharan al-Quran disempurnakan, seterusnya peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim yang ikhlas beribadah hanya kepada Allah dan menentang syirik, walaupun ianya didukung oleh kuasa besar dunia paling kaya, kuat dan zalim di zamannya, akhirnya Allah memberi kemenangan kepada Islam.
Peristiwa ini dihayati pula oleh kalangan Ansar (para sahabat) dari Madinah yang berbai’ah di Aqabah dalam musim haji, menyatakan keimanan, kesetiaan dan bersedia untuk berkorban apa sahaja bagi menegak dan mempertahankan Islam di tengah kuasa-kuasa besar dunia dan seluruh dunia di zamannya. Akhirnya mencapai kemenangan dan Islam menjadi kuasa besar tunggal yang memimpin dunia dengan adil.
Marilah kita hayati Hari Raya Aidil Adha ini dengan mengambil iktibar daripada petunjuk di atas, demi kemenangan dunia dan akhirat. Allahhu Akhbar Allahhu Akhbar Allahhu Akhbar

Ustaz Abu Bakar Hussain
( PESURUHJAYA PAS PERAK )

Sultan Kedah dukacita...

ALOR SETAR - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah dukacita kerana ada pihak yang tidak menghargai sumbangan Kerajaan Negeri kepada mangsa banjir yang melanda negeri ini dua minggu lalu.

Baginda bertitah, terdapat suara sumbang yang tidak menghargai pengorbanan Kerajan Negeri dan semua pihak yang terlibat membantu mangsa banjir. 

“Beta simpati terhadap 60,240 mangsa banjir dan berasa sedih atas kerosakan harta benda, tanaman, ternakan dan kemudahan awam yang dialami setiap mangsa. Beta harap semua mangsa banjir bersabar dengan ujian ini,” titahnya ketika merasmikan persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah di sini, semalam.

Tuanku Abdul Halim turut merakamkan penghargaan kepada semua kakitangan Kerajaan Negeri dan Persekutuan, badan sukarela dan semua pihak yang bekerjasama tanpa mengira sempadan agama, bangsa dan fahaman politik ketika negeri ini berdepan dengan bencana banjir.

“Kerjasama dan bantuan yang dihulurkan jelas menggambarkan semangat persaudaraan dan perpaduan yang kukuh dalam kalangan rakyat berbilang kaum ketika menghadapi bencana,” titah baginda.

Tuanku Abdul Halim turut menggesa semua wakil rakyat menyumbang dan menjana idea baru bagi membolehkan ekonomi dan pembangunan negeri terus berkembang secara holistik dan pesat.

“Beta menyeru semua kakitangan Jabatan Negeri dan Persekutuan tidak alpa dan berasa selesa dengan kemudahan yang dinikmati. Usaha secara berterusan perlu dibuat bagi meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam mengurus aspek pentadbiran dan kewangan jabatan masing-masing,” titah baginda.

Baginda mahu amalan berbelanja secara berhemah diutamakan dan dijadikan teras bagi mengawal pembaziran dalam perbelanjaan.

“Beta mahu usaha meningkatkan kutipan hasil Negeri digiatkan di samping meneroka punca-punca hasil yang baru,” titah Tuanku Abdul Halim. 

Friday, November 12, 2010

Kedah belanja RM2 juta bantu mangsa banjir

ALOR SETAR, 11 Nov: Kerajaan Negeri Kedah telah membelanjakan hampir RM2 juta bagi membantu mangsa banjir yang terlibat dalam bencana yang menimpa negeri Kedah baru-baru ini.

Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak pada sidang media di sini semalam.

Menurut beliau lagi sumbangan bagi mangsa banjir tersebut telah disalurkan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi penyediaan segala bentuk keperluan seperti makanan dan seumpamanya.

"Selain dari bantuan tersebut, tenaga kerja dan logistik turut disediakan bagi membantu banjir yang berpindah ke tempat perpindahan. Namun begitu bagi mereka yang tidak berpindah kemungkinan bantuan dalam bentuk lain akan dipertimbangkan.

"Sebelum ini adanya dakwaan mangsa banjir yang tidak menerima bantuan datangnya dari mereka yang enggan berpindah ke pusat pemindahan yang telah ditetapkan, " katanya lagi.

Azizan juga berkata, sehingga semalam jumlah mangsa banjir yang telah pulang ke rumah adalah seramai 45,583 mangsa yang terdiri dari 11,840 keluarga.

Manakala seramai 12,185 mangsa yang terdiri dari 3181 keluarga masih lagi ditempatkan di 23 buah pusat pemindahan.

Katanya lagi antara pusat pemindahan yang telah ditutup ialah dalam daerah Padang Terap, Pokok Sena dan Pendang.
(Gambar: Pegawai kanan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kedah, Zulkifli Yahya melihat bungkusan yang disiapkan sebelum diserahkan kepada mangsa banjir)

Sementara itu 11 pusat pemindahan di Kubang Pasu dan 12 di Kota Setar masih lagi beroperasi sehingga keadaan dipastikan selamat sebelum mangsa banjir dibenarkan pulang kerumah masing-masing.

Beliau juga menyelar Kerajaan Pusat yang cuba mempolitikkan isu bantuan kepada mangsa banjir apabila mendakwa kerajaan negeri tidak mampu untuk menyalurkan sumbangkan kepada mangsa yang terlibat.

"Sebenarnya kita tidak pernah memohon bantuan dari Kerajaan Pusat bagi membantu mangsa banjir di negeri ini. Kita hanya meminta bantuan dari Perak. Manakala Pulau Pinang dan Selangor pula menawarkan bantuan yang berupakan minuman dan bekalan air bersih.

"Perak menyalurkan bantuan yang berupa logistik, lori tangki serta 120 sukarelawan bagi membantu melicinkan perjalanan membantu mangsa banjir. Kita juga berterima kasih kepada mereka kerana sanggup untuk mengenepikan perbezaan fahaman ideologi demi kemanusiaan, " ujarnya lagi.

'JAKIM tak boleh campur isu sosej babi di Sarawak'


Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari berpendapat Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak boleh masuk campur menyiasat status agama bapa seorang kanak-kanak yang dirotan kerana membawa makanan berlaukkan sosej babi ke sekolah di Sarawak.
Katanya, ini kerana, di bawah kerangka federalisme yang diterima oleh perlembagaan, Islam adalah bidang kuasa negeri.


"Jadi dalam soal ini negeri mempunyai bidang kuasa; Jakim tidak boleh masuk campur. Lagi pun di sisi perlembagaan, JAKIM sepatutnya berada di bawah Majlis Raja-Raja, bukan kerajaan persekutuan.


"Tapi malangnya ini tidak berlaku. Semua agensi Islam persekutuan dikuasai oleh Umno/kerajaan," katanya ketika diminta mengulas arahan supaya Jakim menyiasat status agama budak itu yang bapanya dikatakan Islam manakala ibunya pula Kristian.


Semalam, kerajaan mengarahkan bahagian penyelidikan JAKIM menyiasat status agama bapa budak itu - Baginda Minda atau Noor Azman Abdullah.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dilaporkan berkata, arahan itu ekoran keputusan muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa apabila salah seorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anak itu beragama Islam.


Bagaimanapun, timbul persoalan sama ada arahan itu bertentangan dengan perjanjian 18 Perkara Sarawak ketika negeri di pulau Borneo itu menyertai Malaysia pada tahun 1963.


Perkara pertama dalam perjanjian itu menyebut tiada bantahan Islam sebagai agama negara, bagaimanapun tiada agama negeri bagi Borneo (Sabah dan Sarawak) dan tiada pengamalan berkaitan dengan Perlembagaan Malaya patut digunapakai di Borneo.


Menjawab soalan Malaysiakini melalui e-mel, Abdul Aziz menjelaskan, apa pun perkara dalam perjanjian itu, meskipun ada hujah moral, tetapi peruntukan dalam perlembagaan persekutuan - perkara 3(3) yang mewajibkan perlembagaan negeri tidak beraja memasukkan Agong sebagai ketua agama - berkata sebaliknya.


"Cuma soalnya apakah JAKIM bertindak atas arahan Agong? Pada pendapat saya Agong perlu bertindak atas inisiatif baginda sendiri sebagaimana dalam konteks baginda sebagai ketua agama di negeri baginda sendiri," jelasnya.


Mengulas keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan tentang status agama anak, Abdul Aziz yang juga pensyarah undang-undang di Universiti Islam Antarangsa (UIA) berkata, keputusan itu itu tidak mempunyai kuasa undang-undang. 


"Ia sekadar pandangan yang boleh diterima atau ditolak oleh negeri-negeri," katanya.


Sementara itu, pihak ibu pejabat Jakim di Putrajaya dan cawangannya di Kuching ketika dihubungi enggan mengulas perkara tersebut buat masa ini.

Lauren Booth : Kenapa saya pilih Islam



Berita tentang Lauren Booth yang memeluk Islam telah menimbulkan pelbagai komen negatif. Berikut adalah penjelasan beliau tentang perkara tersebut – dan kenapa masanya sudah tiba untuk berhenti memperkecilkan wanita Islam.Lauren Booth . . .’Betapa rakan-rakanku yang bukan-Muslim mula nampak keras dan tidak berperasaan’. 

Dah masuk lima tahun sejak pertama kali melawat Palestin. Dan bila saya sampai di sana untuk bekerja bersama-sama badan-badan kebajikan di Gaza dan Tebing Barat, saya bawa bersama sifat sombong dan tinggi diri yang biasa tersemat dalam jiwa setiap wanita kulit putih kelas menengah terhadap golongan wanita Islam yang miskin, wanita yang saya anggap lebih sedikit sahaja dari jubah-hitam yang hodoh, dan bersikap pendiam. Sebagai seorang wanita barat dengan segala kebebasan, saya bercadang untuk berurusan secara professional dengan lelaki sahaja. Lagi pun, bukankah itu yang dikatakan dunia Islam? 
Heboh di kalangan teman-teman kolumnis kerana tidak bersetuju dengan tindakan saya memeluk Islam, membuktikan yang pandangan stereotaip terhadap berjuta wanita yang mengamalkan Islam masih wujud.
Dalam perjalanan pertama saya ke Ramallah, dan diikuti dengan lawatan seterusnya ke Palestin, Mesir, Jordan dan Lubnan, saya memang berurusan dengan lelaki-lelaki yang berkuasa. Malah satu atau dua orang dari mereka  mempunyai jambang menakutkan seperti yang kita lihat dalam buletin berita yang berada di tempat yang kita musnahkan dengan bom jarak jauh. Yang mengejutkan (bagi saya), saya juga mula berurusan dengan ramai wanita dari berbagai peringkat umur, yang memakai tudung dengan berbagai cara, dan mempunyai kuasa dalam jawatan mereka. Percaya atau tidak, wanita Islam boleh belajar, bekerja berjam-jam lamanya macam kita, malah menjadi bos kepada suaminya di pejabat.
Dah cukupkah memperkecilkan mereka? Saya harap begitulah, kerana tindakan saya memeluk Islam telah dijadikan alasan oleh pengulas-pengulas untuk melemparkan segala macam tuduhan ke atas wanita Islam di seluruh dunia. Sehinggakan dalam perjalanan saya untuk mesyuarat tentang tajuk Islamofobia dalam media minggu ini, saya terfikir untuk membeli besi cangkuk dan berposing seperti Abu Hamza al Masri (gambar). Lagi pun, melihat kepada reaksi ramai kolumnis wanita, saya pada pandangan mereka seperti tidak diperlukan lagi dalam memperjuangkan hak-hak wanita.
Jadi mari kita semua tarik nafas dalam-dalam dan saya akan beri sedikit imbasan tentang dunia Islam dalam abad ke-21. Sudah tentu, kita juga perlu mengambil kira  tentang wanita yang tidak dilayan dengan baik di kebanyakan tempat dan budaya, kedua-duanya di dalam dan di luar populasi Muslim. Wanita sebenarnya dipergunakan secara salah oleh kaum lelaki, bukannya Tuhan.
Banyak amalan dan undang-undang dalam negara-negara “Islam” telah menyimpang dari (atau tidak berkaitan dengan) ajaran Islam yang asal. Sebaliknya amalan-amalan tersebut hanya berdasarkan kepada adat budaya dan tradisi yang telah ditanam dalam masyarakat. Di Arab Saudi, contohnya, undang-undang tidak membenarkan wanita memandu. Peraturan seperti ini adalah ciptaan sistem monarki Saudi, iaitu sekutu rapat kerajaan kita dalam perdagangan senjata dan minyak. Malangnya, perjuangan hak-hak wanita terpaksa diselaraskan dengan keperluan kerajaan kita sendiri.

Thursday, October 7, 2010

Apa hubungan senatak ezam dengan Rahimi?

Semalam peguam Anwar telah menghubungi sharpshooter tentang isu Rahimi.

Adakah sharpshooter dan Zulkifli Ibrahim bersedia untuk menjadi saksi?

Jawapannya Ya..memang kami sudah bersedia menjadi saksi jika kes ini dibawa ke mahkamah. Berani kerana benar.

Mengapa baru sekarang Rahimi muncul ketika pilihanraya kecil Galas mahu diadakan.

Adakah selepas ini akan ada lagi ahli Keadilan yang akan melompat? jawapannya kemungkinan besar akan ada yang berubah menjadi katak dan terus melompat.

Bila pilihanraya sahaja maka saham katak akan melonjak naik. Pergi jahanamlah dengan katak katak yang cari makan seperti itu.

Seorang lagi nama yang pernah disebut oleh senatak ezam ialah Rashid.

Siapa Rashid? Mengapa senatak ezam menyebut nama Rashid? Benarkah Rashid adalah tukang urut Anwar di penjara Sg Buluh? Apa hubungan Rashid dengan Anwar Ibrahim?

Apa hubungan senatak ezam dengan Rashid? Apa pula hubungan senatak ezam dengan Rahimi dan Saiful serta Rashid? Benarkah Rahimi yang membawa Saiful bertemu senatak ezam? Benarkah senatak ezam adalah 'grand design' dalam kes liwat kedua ini? Benarkah Rahimi telah membuat akuan bersumpah dengan senatak ezam sebelum Saiful muncul memfitnah Anwar kononnya beliau telah diliwat pada pilihanraya kecil Permatang Pauh?

Hanya menunggu masa dan akan terjawab semua persoalan itu. Semoga kebenaran akan dapat ditegakkan. Kezaliman serta fitnah jahat akan dapat dihapuskan. Lawan tetap lawan.

Yang pasti isu Rahimi akan mewarnai pilihanraya kecil Galas. Semoga Allah akan memberi kemenangan kepada calon Pas di Galas. Takbir....


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails