WALK FOR JUSTICE

WALK FOR JUSTICE


Wednesday, October 6, 2010

Ijtima' Tarbawi; Enam Deklarasi Mengukuhkan Pemuda 'Sayap' Penting Perjuangan




KUALA TERENGGANU - Deklarasi enam perkara Ijtimak Tarbawi yang menekankan aspek tarbiyah, pembinaan syaksiah dan Jamaa, mengukuhkan pernyataan Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi, dalam ucapannya membuka  'permukiman harakiah' pemuda PAS Pusat itu.
Deklarasi mewakili tekad 5000 pemuda PAS seluruh negara tersebut dibacakan oleh Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani selaku pengarah program.

Katanya, satu deklerasi Ijtima’ Tarbawi Pemuda PAS ini yang dibuat oleh Jawatankuasa setelah rumusan dibuat hasil perbincangan selama tiga hari.

“Kita (Pemuda) ada enam perkara yang kita putus iaitu pertama, bertekad untuk memperkasakan tarbiyyah dengan memahami dan melaksanakan program tarbiyyah secara berterusan dan konsisten di dalam Dewan Pemuda PAS semua peringkat.

“Kedua, memperkukuhkan program usrah di seluruh peringkat sebagai asas dan akar kepada semua program kepartian dan politik yang lain.

“Ketiga, demi memperkasakan tarbiah di dalam Dewan Pemuda maka, kita (Pemuda) sebagai peserta program Ijtima’ Tarbawi 2010 bersetuju untuk mengadakan program Ijtima Tarbawi ini sebagai satu acara tahunan.

“Keempat, menyokong konsep Kepimpinan Ulama’ dan mempertahankannya untuk menerajui Parti Islam Se-Malaysia (PAS) sebagai sebuah gerakan Islam yang memayungi umat Islam di seluruh negara, Insya’Allah.

“Kelima, membina diri dan syakhsiyyah dengan terus mendalami ilmu-ilmu Islam mengikut acuan al-Quran dan as-Sunnah serta hikmah para ulama’ dan pejuang Islam sepanjang zaman.

“Dan yang keenam deklerasi Ijtima’ Tarbawi kali ini menjadikan tarbiyah merentasi tanzim, dengan erti kata nilai-nilai tarbiyah menguasai dan mengoreantasikan seluruh kegiatan lajnah dan kegiatan jemaah di semua peringkat,” ujarnya sejurus sebelum Ijtima’ Tarbawi PAS 2010 Peringkat Kebangsaan melabuhkan tirainya, pada Ahad 3 Oktober.
http://buletinonline.net/images/stories/berita34/DSC01264.JPGUstaz Azman turut merakamkan mengucapkan tahniah kepada semua para peserta Ijtima’ Tarbawi yang berjaya menghadirkan diri sehingga ke akhir program berkenaan.

"Saya mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada para peserta yang hadir dan istiqamah sehingga berakhirnya program ini.
"Kehadiran peserta ternyata melebihi jumlah yang kita (Pemuda) sasarkan dan ini menunjukkan kejayaan awal DPPP dalam menganjurkan program sebegini," jelasnya.

Pada 1 Oktober, dalam ucapan perasmiannya, Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berpesan tentang peranan golongan muda yang sangat penting.

Menurutnya, dalam mana-mana perjuangan sekalipun, termasuk perjuangan sekular, pemuda merupakan kelompok 'penegak' kepada ideologi masing-masing.

“Peranan pemuda dalam perjuangan (Islam) merupakan satu sayap yang sangat penting. Ianya, bukan sahaja untuk perjuangan Islam tetapi termasuk perjuangan sekular yang ingin menegakkan ideologi masing-masing.

“Pemuda diberi peranan untuk mempertahankan negara, peranan untuk memerdekakan negara dan peranan untuk mengisi kemerdekaan dalam negara masing-masing,” jelasnya.

Beliau mempertegaskan, Islam dari dahulu hingga masakini telah meletakkan kumpulan pemuda sebagai kumpulan yang sangat penting dalam perjuangannya.

Katanya, setiap orang Islam pula wajib mengenali perjuangan Islam yang kini didokongi oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

“Kita (umat Islam) perlu menyedari bahawa pemuda wajib mengenali perjuangan kita (Islam) sendiri iaitu perjuangan Islam yang didokong oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

“PAS ditubuhkan bukan secara sepontang. PAS ditubuhkan adalah perintah dari Allah SWT yang menjadi mata rantai perjuangan Islam yang tidak putus dengan wafatnya Nabi akhir zaman Muhamad SAW,” ujarnya.
http://buletinonline.net/images/stories/berita34/DSC01237.JPGKatanya, selepas kewafatan Nabi Muhamad SAW, kumpulan Islam lah yang menyambung perjuangan baginda..

“Selepas wafatnya Nabi Muhamad SAW yang menyambung perjuangan ini (Islam) ialah kumpulan Islam yang dinamakan ‘Hizbullah’ parti yang menegakkan ajaran Allah, yang dinamakan ‘Jama‘atul  Muslimin’ kumpulan orang Islam dan yang dinamakan ‘Toifah’ satu puak di kalangan orang-orang Islam yang dinamakan ‘ummah’ di kalangan ummah,” jelasnya.

Oleh itu, menurutnya,  perjuangan Islam mestilah memenuhi ciri-ciri serta acuan yang ditetapkan oleh Allah SWT bukan rekaan manusia atau atau perkara yang diada-adakan..

Justeru itu, katanya,  Allah SWT meletakkan agenda tarbiyah sangat penting kepada perjuangan ini sebagaimana dilakukan oleh Nabi-nabi dan Rasul-rasul.

“Cahaya Islam berkembang di seluruh pelusuk dunia. Lahirnya, parti-parti Islam termasuk PAS adalah ‘mata rantai’ kepada perjuangan Islam.
‘Allah SWT, menjadikan perjuangan Islam ini mesti melalui tarbiyah dan tidak diberi kemenangan dengan percuma. Allah menjadikan urusan manusia mesti melalui ilmu dan tarbiyah.

“Ilmu adalah pengetahuan, tarbiyah adalah pendidikan supaya ilmu itu masuk ke dalam hati dan hati memerintah manusia untuk melaksanakan perintah Allah dengan ikhlas

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails