WALK FOR JUSTICE

WALK FOR JUSTICE


Thursday, October 7, 2010

PRK Galas; Pemilihan Tarikh Dipengaruhi BN

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad yang juga Jawatankuasa Lujnah Politik PAS Pusat mempertikaikan keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam menentukan tarikh penamaan calon pada 26 Oktober (Selasa) serta tarikh mengundi pada 4 November (Khamis).

Beliau mendakwa penetapan tarikh tersebut merupakan helah Barisan Nasional (BN) menghalang pengundi terutamanya yang berada di perantauan mengundi.

"Keputusan ini tidak logik. Saya yakin BN berjaya mempengaruhi SPR supaya tetapkan tarikh pada hari Khamis supaya anak perantauan tidak pulang mengundi akibat komitmen kerja dan urusan lain.

"SPR sebagai badan bebas sepatutnya perlu menetapkan Sabtu (6 November) sebagai hari mengundi dan bukannya Khamis. Ini menunjukkan bahawa BN di sebalik kata-kata angkuh, mereka sebenarnya tidak yakin boleh menang malah menyulitkan lagi pengundi daripada luar kawasan untuk pulang mengundi," katanya dalam sidang media di ini hari ini.

Pagi tadi Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Omar menetapkan 26 Oktober sebagai hari penamaan calon dan 6 November hari mengundi.

Beliau turut mengkritik kebanyakan pemimpin Umno yang mendesak agar Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) dicalonkan sebagai wakil BN semasa pilihan raya nanti.-FMT

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails