WALK FOR JUSTICE

WALK FOR JUSTICE


Thursday, June 24, 2010

Siapa...Dikalangan Ulama join UMNO ???



Daripada Abi Hurairah: Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya Allah meredai kamu tiga perkara, dan memurkai kamu tiga perkara. Dia meredai kamu jika kamu beribadah kepada-Nya dan tidak menyekutukan-Nya sedikitpun, Kamu berpegang teguh dengan tali Allah kesemuanya, kamu menasihati sesiapa yang Allah jadikan dia memerintah urusan kamu. Dia memurkai kamu banyak bercakap (yang tiada faedah), menghilangkan harta dan banyak bertanya (maksudnya pertanyaan yang tidak berfaedah) (Riwayat Malik 2/169).



Hari ini heboh berita ramai ulama akan menyertai UMNO.Rasionalnya sebagai seorang mukmin yang berilmu ( ulamak ) sepatutnya mengelakkan  dari sebarang perisytiharan memasuki sesebuah parti politik  apatah lagi yang matlamat perjuangan islamnya tidak jelas dan ternyata banyak terlibat dalam amalan maksiat.Kesilapan sebegini bukan sahaja mengundang kepada fitnah dalam masyarakat bahkan boleh diangap sebagai pengkhianat kepada ilmu yang dipelajari.
Sebagai pewaris anbiya, para ulama bertanggung jawab untuk menjaga dan melanjutkan risalah islam. Para ulamalah yang perlu berada di saf hadapan dalam mempertahankan dan menegakkan ajaran Tauhid. Imam al-Ghazali ( rha )menasihati Sultan Muhammad bin Malik Syah,”Ketahuilah wahai Sultan, engkau adalah makhluk. Engkau diciptakan oleh Maha Pencipta yang menciptakan alam dan seluruh isinya. Dia Maha Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya.” (At-Tibr al-Masbuk fi Nashaih al-Muluk,).
Sabda Nabi saw: ”Seburuk-buruk manusia adalah ulama yang buruk.” Kerusakan ulama adalah kerusakan Islam. Ulama jahat adalah ulama yang jahil tetapi berani memberi fatwa atau ulama yang menjual agamanya untuk kepentingan dunia. Imam al-Ghazali dalam Kitabnya, Ihya’ Ulumuddin, memberikan penjelasan panjang lebar tentang bahaya ulama-ulama jahat, yang disebutnya sebagai ’ulama dunia’.

Rasulullah saw bersabda: ”Di akhir zaman akan ada para ahli ibadah yang jahil  dan para ulama yang jahat.” (HR at-Tirmidzi).Ulama adalah orang yang faqih fid-din, dan sekaligus orang yang bertaqwa kepada Allah. Sebagai pewaris Nabi, mereka harus memiliki kemampuan ilmu dalam masalah risalah kenabian dan sekaligus menjadi role model kepada masyarakat.
Selain mewarisi keilmuan dan risalah kenabian, para ulama di terdahulu juga sering menghadapi ujian yang berat, sebagaimana dialami oleh para Nabi. Imam Malik contohnya pernah disiksa, karena pendapatnya bertentangan dengan gabenor Madinah ketika itu. Imam Abu Hanifah masuk penjara dan menjalani hokum cambuk 10 kali setiap hari, karena menolak berbagai tawaran sebagai mufti  dalam pemerintahan Abu Ja’far al-Manshur.Hari ini setiap tahun beribu-ribu ahli agamawan dikeluarkan dari institusi pengajian di serata pelusuk dunia.Persoalannya,Siapakah dikalangan mereka ulama perwaris Nabi yang perlu kita ikuti dan dijadikan pemimpin kita ?
Didalam kitab -Hidayatul Azkiya ila Thoriqotil Awliya - Shaikh Zainuddin al Malibaari menerangkan cirri-ciri Ulama perwaris Nabi  dimana mereka tidak menuntut dunia, dengan ilmunya .Tidaklah berlainan kata-kata dengan perbuatannya. Dan pada perkara perintah dialah yang mula-mula beramalnya. Dan pada larangan dialah yang mula-mula menghindarinya. Dan adalah ia mementingkan ilmu yang nyata membawa gemar kepada taat. Dan ia menjaga dirinya dari ilmu yang melulu membanyakkan kata-kata yang sia-sia dan yang menghiasi perdebatan. Dan ia menjauhi berlebihan tentang makan. Bermewah-mewahan pada perabot dan rumahtangga. Dan menjauhkan bersenang-lenang dan berhias-hias dengan pakaian. Dan cenderung ia kepada redho pada apa yang ada (qana'ah). Dan menjauhi diri ia dari menggauli sultan (pemerintah) , dengan erti tidaklah ia masuk walaupun satu hari kecuali untuk menasihati atau menolak zalim atau memberi pembelaan terhadap apa-apa yang membawa kepada redho Allah. Maka bolehlah masuk. Dan terhadap Fatwa-fatwa, tidaklah ia ceroboh . Dan dikatakannya : {Tanyakanlah hal ini kepada orang yang ahli}. Tidak mau ia berijtihad kalau belum keadaan menentukan harus begitu dan dikatakannya {Saya tidak tau} , bila hal tersebut tidak mudah baginya . Dan bertujuan ia dengan ilmunya untuk mencapai kebahagiaan Akhirat yang besar. Dengan demikian , yang dipentingkannya adalah ilmu batin dan meneliti persoalan hati ,dan keselamatan hatinya dibuat segala macam siasah ( gaya tarbiyah)Manakala Sifat-sifat ulama Dunia pula :"Ulamak dunia, Iaitu ulamak yang Jahat. Tujuan mereka dengan ilmunya untuk mendapatkan kesenangan dunia, dan mendapatkan kemegahan dan kedudukan disisi ahli dunia".( Hidayatul Azkiya ila Thoriqotil Awliya)Imam al-Ghazali menyebut dalam kitab Bidayatul Hidayah :Sifat Ulamak dunia atau sifat ulamak u’ suu .." Dijadikan Ilmunya perantaraan untuk menimbun harta-benda dan berbangga-bangga dengan pengaruh dan jadi mulia dengan sebab banyak pengikut dan menipu ia dengan ilmunya akan segala tipuan, kerana mengharap berhasil segala hajat nya pada dunia. Dalam masa yang sama tersemat dalam hatinya merasa bahwa ia disisi Allah mempunyai kemuliaan dan kedudukan, kerana dia sudah bergaya dengan gaya ulamak , , tingkah-laku dan cara berbicara, padahal dia dengan zahir dan batinnya cenderong kepada dunia.Maka inilah orang yang termasuk dalam golongan orang yang binasa dan orang kurang akal yang terpedaya. Kerana harapan untuk bertaubat telah putus darinya. Sebab pada sangkaannya dia sudah tergolong dikalangan orang yang baik-baik. Tetapi dia lalai dari memerhatikan firman Allah " Hai orang yang beriman , mengapa kamu katakan suatu perkara padahal kamu tidak lakukannya?". Dan dia sudah termasuk dalam status yang disabdakan Nabi s.a.w " Ada sesuatu yang lebih daku bimbangkan atas kamu lebih dari Dajjal. maka sahabat bertanya " Apakah itu Ya Rasulullah?". Sabdanya "Ulama yang jahat".
Mudahan kita terselamat dari fitnah ini dengan kita berpegang teguh kepada Alquran dan As-sunnah sepetimana Sabda Nabi SAW.
Daripada Abi Najih 'Irbadh bin Sariyah ra. berkata : "Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata : Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami. Lalu baginda pun bersabda : "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umur nya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnah ku dan sunnah para Khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-Khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baharu (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat". 
Kesimpulannya setiap kebenaran dan kebatilan itu jelas sekiranya kita berusaha mencarinya.Panduan kita bukanlah pada tokoh tertentu sebaliknya pada jalan yang telah ditunjuki oleh para Nabi Nabi dan ulamak yang menepati sunnahnya ( Sunnah Nabi Muhammad SAW )

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails