WALK FOR JUSTICE

WALK FOR JUSTICE


Wednesday, June 30, 2010

Tiru macam Turki

Syabas dan tahniah diucapkan kepada kerajaan Turki pimpinan Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan yang hari ini dipetik sebagai berkata, negaranya menutup ruang angkasa kepada pesawat tertentu Israel berikutan serangan maut rejim itu terhadap flotila bantuan kemanusiaan ke Gaza. Menurut agensi berita Anatolia, pemimpin itu memberitahu pemberita di Toronto bahawa Turki menguatkuasakan larangan tersebut selepas Israel menyerang sebuah daripada flotila yang mengikuti misi kemanusiaan antarabangsa pada 31 Mei lalu.


Perdana Menteri itu yang kini berada di Kanada bagi menghadiri sidang kemuncak Kumpulan 20 (G20), bagaimanapun tidak memberikan butiran lanjut. Semalam, akhbar Israel Yediot Ahronot melaporkan, Turki tidak membenarkan sebuah pesawat bersama pegawai tentera rejim itu yang menuju tapak peringatan di Auschwitz, Poland daripada melalui ruang angkasanya.

Akhbar itu menyebut, pesawat berkenaan yang membawa lebih 100 pegawai bertugas bertauliah dan tidak bertauliah, terpaksa melencongkan penerbangan mereka.Menurut akhbar itu, pihak tentera Israel tidak mengeluarkan sebarang reaksi berhubung kejadian tersebut kerana tidak mahu memburukkan lagi perselisihan yang berlaku.

Turki yang sebelum ini mempunyai hubungan rapat dengan Israel turut memanggil pulang dutanya di Israel selain membatalkan latihan ketenteraan dengan negara berkenaan.
Inilah tindakan yang sebenarnya. Bukan hanya sekadar mengutuk yang tidak member apa-apa kesan terhadap Israel. Itulah yang menyebabkan Israel semakin sombong dan bongkak. Tetapi jika semua Negara OIC khususnya Negara-negara Arab mengambil tindakan yang sama terhadap Israel nescaya ia cukup member kesan. Semua duta Negara-negara yang diiktiraf hendaklah dipanggil balik dan semua pakat menutup ruang udara dari diguna oleh Israel. Tetapi berapa kerat yang berani. Kebanyakannya sudah ditambat muncung masing-masing oleh Amerika dan Israel untuk menyokong apa-apa saje resolusi yang menguntungkan Israel dan membantah segala usaha yang akan menyusahkan Israel.

Yang pelik, semua Negara sempadan adalah Negara Arab tetapi merekalah juga yang berkompromi untuk memberi tekanan dan sekatan terhadap Hamas dan Gaza. Termasuk juga Mahmoud Abbas sendiri tidak bersetuju ditarik balik sekatan terhadap Gaza dengan alasan 
rakyat Palestine di Gaza tidak member sokongan kepada PLO tetapi menyokong Hamas. Inilah feel perangai golongan nasionalis. Merekalah menjadi musuh kepada pejuang Islam di bumi mereka sendiri.

Sama juga dengan para nasionalis di Malaysia ini. Cadangan supaya menghentikan lantikan penasihat syarikat Yahudi APCO yang membuat bayaran sebanyak 77juta dari duit pembayar cukai, tidak dipedulikan. Desakan supaya tidak membenarkan kapal-kapal yahudi berlabuh di perairan dan pelabuhan Malaysia tidak dipedulikan juga apatah lagi agar larangan terhadap semua barangan dan perdagangan dengan Yahudi diberhentikan, pun tidak diambil kisah oleh pemerintah di Malaysia

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails