WALK FOR JUSTICE

WALK FOR JUSTICE


Saturday, July 3, 2010

Perjanjian Air: Apa yang Umno takut sangat?



oleh Anak Sengat

Umno masih tercungap-cungap cuba merahsiakan perjanjian bekalan air walaupun mahkamah telah mengarahkan agar isi perjanjian itu didedahkan kepada umum.

Apalah sangat ditakutkan oleh Umno berhubung perjanjian tersebut? Apakah ada rahsia yang boleh mengancam keselamatan negara dengan pendedahan tersebut.

Sebodoh manapun rakyat, selagi ia jujur pasti rase pelik dengan isu ini. Mengapa kerajaan Umno terlalu takut dengan arahan mahkamah dan kehendak rakyat ini?

Apakah selama ini benar kebimbangan rakyat bahawa akta OSA adalah akta melindungi penyelewengan Umno?

Apa yang hendak ditakutkan oleh kerajaan Umno jika segalanya telus. Umno yang selama ini mendakwa sebagai sebuah kerajaan yang telus sewajarnya menerima arahan mahkamah dengan hati yang terbuka.

Ulasan hakim yang mengendalikan kes ini sangat wajar direnungi terhadap maksud keputusan yang dibuat:

"Saya dalam dilema semasa membenarkan penangguhan kerana saya berpendapat perlu ada ketelusan dalam perjanjian kerana air adalah hak asas,” katanya.

Diharapkan agar keputusan ini dapat dikekalkan agar rakyat mengetahui apa yang ditakutkan sangat oleh kerajaan terhadap isi perjanjian tersebut.

Paling kurang sewajarnya kerajaan menjelaskan ruang yang boleh membahayakan kerajaan jika isi perjanjian tersebut didedahka
n.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails