WALK FOR JUSTICE

WALK FOR JUSTICE


Thursday, June 17, 2010

Geraja dapat RM0.5 juta, masjid dibiar bocor


"500 jemaah Masjid Kampung Pokok Asam, Klebang, Melaka terpaksa menunaikan solat di dalam masjid yang dibasahi air hujan gara-gara bumbungnya yang sudah lama bocor. Setiap kali hujan lebat, jemaah terpaksa menadah air hujan dari celahan bumbung yang bocor menggunakan besen dan baldi. Apabila hujan lebat, ketiga-tiga ruang ini tidak dapat digunakan akibat basah dan lebih menyedihkan apabila ada jemaah terpaksa pulang kerana kebanyakan ruang solat basah

 


********************************
Jemaah kecewa tiada tindakan baiki masjid
 
Utusan Malaysia 17 Jun 2010
 
MELAKA 16 Jun - Permohonan telah dibuat, rayuan juga telah dikemukakan, namun sehingga kini masalah sama berlarutan malah kini semakin teruk.
 
Itulah dilema dihadapi kira-kira 500 jemaah Masjid Kampung Pokok Asam, Klebang di sini yang terpaksa menunaikan solat di dalam masjid yang dibasahi air hujan gara-gara bumbungnya yang sudah lama bocor.
 
Mereka mendakwa, permohonan menaik taraf masjid berusia 120 tahun itu sudah dibuat sejak November tahun lalu, namun belum mendapat sebarang jawapan.
 
Para jemaah mendakwa, rayuan masalah sama juga pernah dikemukakan kepada Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), namun hanya pelan struktur dikeluarkan tanpa memaklumkan bila kerja baik pulih akan dilakukan.
 
Salah seorang jemaah, Mahat Jais, 62, berkata, apa yang dibimbangkan keadaan masjid kini semakin uzur sehingga menyukarkan penduduk menunaikan ibadat.
 
"Bayangkan setiap kali hujan lebat, jemaah terpaksa menadah air hujan dari celahan bumbung yang bocor menggunakan besen dan baldi.
 
"Lebih teruk, ada jemaah dari luar yang tumpang bersolat di sini basah kuyup apabila hujan kerana tidak tahu keadaan bumbung yang bocor," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.
 
Seorang penduduk kampung berhampiran, Johan Ketot, 58, berkata, keadaan menjadi lebih tidak selesa apabila waktu solat Jumaat kerana hampir 500 jemaah menunaikan ibadat di situ.
 
Menurutnya, kecewa dengan aduan, rayuan dan permohonan yang seperti tidak diendahkan, pihak pengurusan masjid hanya mampu membaiki kerosakan itu sedikit demi sedikit menggunakan wang tabung masjid hasil sumbangan orang ramai.
 
"Saya amat berharap dan merayu kepada pihak berkenaan supaya dapat meninjau dan segera menyelesaikan masalah kami di sini," katanya.
 
Hashim Ayob, 53, pula mendakwa, antara bahagian masjid yang terjejas teruk ialah ruang solat hadapan, ruang solat wanita dan ruang imam.
 
"Apabila hujan lebat, ketiga-tiga ruang ini tidak dapat digunakan akibat basah dan lebih menyedihkan apabila ada jemaah terpaksa pulang kerana kebanyakan ruang solat basah," katanya.
 
Seorang lagi jemaah, Md. Tahir Ahmad, 50, berkata, permohonan pernah dibuat menerusi Perbadanan Muzium Melaka (Perzim).
 
Katanya, permohonan kepada Perzim dibuat ekoran masjid berkenaan yang dibina pada tahun 1820 itu telah diwartakan di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 dan juga Enakmen Pemuliharaan dan Pemugaran Warisan Budaya Negeri Melaka 1988 (Pindaan 1993).
 
"Pelan untuk menaik taraf masjid sudah pun disempurnakan dan kami diberitahu memerlukan sekurang-kurangnya RM800,000 untuk memulakan kerja-kerja menaik taraf masjid.
 
"Setakat ini, kami mendapat reaksi positif daripada beberapa pihak yang bertanggungjawab tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan membaik pulih masjid dilakukan walaupun sudah hampir empat kali dilaporkan oleh pihak media," katanya.
 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails