WALK FOR JUSTICE

WALK FOR JUSTICE


Thursday, July 15, 2010

Amaran? atau Ugut?


Telalu banyak komentar, ulasan dan pendapat dari rakyat dan orang ramai yang telah kita dengar, yang telah kita baca berhubung dengan isu saman-saman (termasuklah saman-saman ekor) yang dikeluarkan oleh polis yang tidak dijelaskan (yang masih berhutang dengan polis), temasuklah amaran oleh Ketua Polis Trafik Persekutuan (tetapi gurkah-gurkah politik di'port' kata, ini bukan amaran, tetapi dengar macam ugutan) bahawa sesiapa yang gagal menjelaskan hutang-hutang saman dengan PDRM, nama mereka akan dimasukan ke senarai orang-orang yang hitam, dan mereka tidak akan dibenarkan untuk memperbaharui cukai jalan kenderaan serta lesen memandu.

Kadang-kadang 'kepala otak' gurkah-gurkah politik di'port' ini boleh pakai juga. Sebabnya depa sudah kata yang polis trafik anggap dia lah hakim, dia lah 'court' sebabnya bila kita kena saman, nama kita ditulis atas kertas saman itu, maka sah-sah dia kata kita ni dah buat salah.


"..Tak kira lah sama ada surat saman atau waran tangkap sekali pun, selagi 'court', selagi hakim tak kata hang salah, selagi tu lah hang tak salah. Bukan polis trafik tu.." Jadi gurkah-gurkah politik di'port' ini, tak pasti sama ada, bila Ketua Trafik Persukutuan kata...
"Kita akan 'blacklisted' nama-nama orang yang tak bayar saman !"
ADA undang-undang? atau akta-akta? kata ... 'JPJ boleh tidak membenarkan lesen dan cukai jalan kita di perbarui'.
KALAU ADA sekali pun, saman-saman itu masih boleh dicabar di mahkamah 'on the ground that' nama-nama orang yang tercatit pada saman itu tidak bersalah oleh berbagai-bagai dan banyak alasan yang boleh menyokong.

Jadi 
KALAU TIDAK ADA undang-undang dan akta, maka JPJ telah melakukan satu kesalahan bila mereka tidak mahu memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan kita.

Maka gurkah-gurkah politik di'port' ini pun teringatlah ada satu kes sahabat mereka ... dimana padu sekitar tahun 2008, ada menerima notis kompaun daripada polis Kuala Lumpur mengatakan ada membuat kesalahan 'speeding' pada akhir akhir Disember 2004.

Selepas memeriksa tarikh itu, dia dapati dia telah pun menjual kereta tersebut lima enam bulan sebelum tarikh kesalahan itu dilakukan. Dia lalu menulis satu surat kepada polis memberitahu yang kereta itu telah dijual lama pada hari dan tarikh saman itu dikeluarkan, dia juga telah memberikan butir-butir pembeli, disamping menyindir... pada zaman IT yang serba canggih ni, dia terkejut sebab polis mengambil masa selama 4 tahun untuk menjejak dia.

Selepas itu dia sudah tidak lagi menerima apa-apa maklumat dari pihak polis.

dollah yankee - dalam semua wakil rakyat yang ada, hanya Mahfuz saja yang sedang becadang mahu membawa isu saman polis ini ke Dewan Rakyat bertujuan mahu membela rakyat yang kena saman-saman ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails